© pxDesign.se SiteLock
onsdag, 24 augusti 2016 09:28

Sommarresa 2016

Vid Katrineholms resecentrum samlades 51 medlemmar i Östra Vingåkers Hembygdsförening för att denna tisdag (26/7-16) åka ”Bussresa i det blå”. Bussen från Forssjöbuss kom och alla klev på. Efter koll att alla var med, åkte vi iväg med Christer som bussförare. Vi åkte ett bra tag. Under tiden fick vi veta lite om det vi åkte förbi. Det fick vi under hela resan.

Första stopp var vid ÖLME DIVERSEHANDEL i KRISTINEHAMN. Där fick vi kaffe/the och smörgås. Sen gick vi en sväng i diversehandelsboden. Ägaren berättade lite om de gamla sakerna som fanns där från förr i tiden. En hel del kände man ju igen. Efter det tog vi plats i bussen igen.

Nu åkte vi till PICCASSO STATYN strax utanför Kristinehamns centrum. Vilken stor staty av betong.

Nästa stopp blev FERLINMUSEUM i FILIPSTAD. Där berättade en dam om själva kvarnbyggnaden och sen gick vi upp till själva Ferlinmuséet. Där gick vi runt och besåg Ferlinutställningen.

Nu började det bli matdags. Mat skulle vi äta på HOTELL HERTIG KARL i Kristinehamn.

Några åkte bussen dit. Några gick en promenad förbi där Nils Ferlin, som staty, satt på en parkbänk. Efter maten klev vi mätta och belåtna på bussen igen.

Nästa stopp blev FRÖVIFORS PAPPERSBRUKS MUSEUM. Där fick vi en guidad tur genom muséet med dess pappersmaskiner. Där fanns en maskin inköpt från Forsa Pappersbruk.

Vi såg också en ölburksutställning, 22000 ölburkar från hela världen. En förpackningsutställning, där det även fanns en avdelning med förpackningar från Japan, fanns också.

Det fanns även en konstutställning. Efter ett tag tackade vi för oss och klev på bussen.

Sista stoppet var för eftermiddagsfika på SVERKESTA GÅRD vid Fellingsbro. Mysig ställe med gott bröd. De tog bara emot förbokade besök, förutom torsdagar på sommaren, då det var räksmörgåsdags. Efter det åkte vi hem till Katrineholm.

Text: Rosmarie Lundqvist

Foto: Edvard Wdowski och Marianne Åstedt

söndag, 06 september 2015 21:33

Sommarresan 2015

Tisdagen den 28/7-15 klockan 7.30 klev 52 medlemmar i Östra Vingåkers Hembygdsförening på en buss från Forssjöbuss för en ”Resa i det blå”. Medan vi åkte regnade det. Under färdens gång fick vi höra lite om det vi åkte förbi. Då vi kom till vårt första stopp hade det slutat regna. Vi hade då kommit till Pelle Svanslös hemtrakter, alltså UPPSALA. Där stannade vi vid BOTANISKA TRÄDGÅRDEN.

Först fick vi fika, kaffe/the och en smörgås. Efter det delades vi in i 2 grupper. Den ena gruppen blev guidad av en botaniker, som pratade om de växter som växte där. Den andra gruppen gick in i det Tropiska växthuset. Sedan bytte vi. Några gick runt på egen hand och tittade på alla växter. Vackert. Sen var det dags att gå in i bussen för vidare färd. Nu började vi bli hungriga, så nu hamnade vi i BÅLSTA och LASSE ÅBERGS MUSEUM.

Där fick vi mat, gårdsgris med rödvinsreduktion, potatismos och picklad rödlök. Gott. Efter att alla hade ätit färdigt så fick vi en guidad visning av museet av självaste ägaren, alltså av LASSE ÅBERG själv. Överraskande, roligt och intressant. Efter att ha inhandlat lite saker och fått en del signerat av Lasse Åberg, så var det åter dags att äntra bussen för vidare färd. Nu åkte vi genom Stockholm. Där hamnade vi i en kö, men det gick rätt fort ändå. Nu är vi på väg mot nästa stopp som blev en fika på SOLBACKENS CAFE på TORE KÄLLBERGET I SÖDERTÄLJE. Mysigt ställe. Sen var det bara resan hemåt kvar. Vi kom tillbaka till Katrineholm vid 20.00-tiden.

View the embedded image gallery online at:

lördag, 09 augusti 2014 19:28

Sommarresa 2014

Östra Vingåkers hembygdsförening.

49 medlemmar gjorde den 29 juli en resa”i det blå”, som blev en tur i Östergötland. Det första stoppet var Lantbruksmuseet i Ljusfallshammar, där vi kunde titta på traktorer, vagnar, redskap av alla slag, symaskiner, tvättmaskiner osv , allt väckte många minnen hos oss alla. Kaffe och smörgås smakade bra.

Sedan fortsatte vi till Charlottenborgs slott i Motala, som hade anknytníng till Östra Vingåker genom släkten Lewenhaupt. Carl J. Lewenhaupt, född på Charlottenborg 1664, var farfar till den Claes Lewenhaupt, som ärvde Claestorp efter sin faster, grevinnan Stromberg.

Här fanns flera olika utställningar: Dockskåp, konst, en stor samling av uppstoppade fåglar och det mest intressanta var jungfru Isbergs sniderier i trä. Helt otroliga!

Efter lunch nere i Motala hamn, gick färden vidare till sjön Tåkern, där vi besökte det nya Naturum, som invigdes för två år sedan. Vi fick information om byggnaden och utställningen av en mycket kunnig guide, och fick se en film om naturen och fåglarna vid Tåkern. Ett besök där kan verkligen rekommenderas.

Eftermiddagskaffet drack vi utanför Mjölby och kom sedan hem till Katrineholm vid sjutiden, varma, men mätta på upplevelser och belåtna.

måndag, 02 september 2013 18:07

Sommarresa 30 juli, ÖWHF

Nu var det åter dags för ” Resa i det blå”. Tisdagen den 30/7-13 samlades 42 personer kl. 7.30 vid Katrineholms Resecenter för att med buss från Forssjö Buss och med Elisabeth vid ratten, åka på en busstur. Vi åkte norrut från Katrineholm. Många gissningar gjordes. Under resans gång fick vi se vackra vyer genom bussfönstret. Långt om länge blev det dags för förmiddagsfika, kaffe/the och smörgås. Vart?

Jo, vi hamnade i Västanfors Hembygdsgård i Fagersta. Efter fikat kunde man gå runt på egen hand och bese de gamla husen, blomsterodlingen och gå in Handelsboden och handla.. Sen var det dags att äntra bussen igen för vidare färd. Efter att ha åkte ett par mil och sett ännu vackrare vyer, hamnade vi i Ludvika. Där besökte vi Ludvika Gammelgård. Tyvärr blev vädret lite sämre. Det började småregna. Vi blev uppdelade i 2 grupper med varsin guide, som guidade oss runt utomhus och inne i Bergmansgården. Intressant. Nu började vi känna oss hungriga, så Elisabeth körde oss till Morhagen i Sunnansjö. Där bjöds vi på porterstek, potatis och sås. Det smakade bra. En liten titt på deras alpackor och hantverksbod, sen in i bussen igen. Nästa stopp blev i Grängesberg och deras Motor- och Nostalgimuseum. Där fick vi gå på egen hand runt inne i museumet. Det fanns gamla bilar, motorcyklar, telefoner, grammofoner, kameror m.m. Även ett torg där det runt omkring var uppbyggt med gamla affärer. Tankeväckande, vad mycket av det som man upplevt ”live” så att säga. Snart var det dags att sätta sig i bussen igen. Nu började färden hemåt. Men först stannade vi i Uskavi, för eftermiddagsfika med smörgås. Fin utsikt, men tyvärr regnigt. Därifrån var det bara sista etappen hem. Vi kom hem till Katrineholm vid 20.00-tiden efter en lite regnig men trevlig resa.