© pxDesign.se SiteLock

Vi behöver fler som kan hjälpa till vid vår hembygdsgård

...med underhåll av byggnader, gräsklippning, servering. som funktionärer etc.

Ring gärna någon i styrelsen.

Buss till Boda Kvarn

Till medlemsträffarna på torsdagar, under sommaren 2017 ordnar föreningen tillsammans med Forssjö Buss transporter mellan tätorten och Boda kvarn.

• Från Wallins Bil 16.45
  • Floragatan (mitt emot Akuten) 16.50
  • Torget 16.55
  • Strandgården 17.00
  • Källmogatan 17.05.

Hem 15 min efter programmet. Kostnad 30 kr t o r.

tisdag, 23 oktober 2018 14:31

Sommarresa i det blå

ÖSTRA VINGÅKERS HEMBYGDSFÖRENING.

Vart är vi på väg? Ja, det undrade nog de 42 medlemmarna från Östra Vingåkers Hembygdsförening, när de denna tidiga tisdagsmorgon den 31/7-18. satt i bussen från Forssjöbuss med Mats vid ratten.

Färden gick norrut. Efter ett tag stannade vi vid Djurby Gård för kaffepaus. Det var en fin gård. Vi fick av ägarinnan veta lite historia om gården och dess ägare. Efter att vi fikat färdigt var det dags att ta plats i bussen igen.

Nu åkte vi motorvägen ända till Norrtälje. Där hamnade vi på Pythagoras Industrimuseum.Vi fick en guidad rundvandring i museumet. Där fick vi bland annat se och höra en tändkulemotor. Guiden berättade hur den fungerade. Rätt så intressant, tyckte en del. Efter rundvandringen satte vi oss i bussen igen. Nu var det dags för lunch. Den intogs på ”Bergstugan” i Norrtälje. Efter en god lunch med lax eller raggmunk, fortsatte vi resan.

Denna gång blev stoppet i Trosa. Där besökte vi Garvaregården. Två medlemmar från Trosa Hembygdsförening berättade om stället, medan vi fikade. Sen gick vi runt på egen hand. Efter en stund gick vi tillbaka till bussen. Nu åkte vi småvägar tillbaka till Katrineholm. Dit kom vi vid 19.00-tiden efter en varm, solig (skön svalka i bussen) och intressant dag.